| |
|
Filozofie subverze v postmoderní pohádce Toma Robbinse Zátiší s Datlem
TRUBKA, Jiří
Cílem této bakalářské práce je popsat rysy postmodernismu a grotesky v díle Toma Robbinse Zátiší s datlem. Toto dílo je nazýváno "postmoderní pohádkou" a v jeho struktuře a myšlenkách se odráží sociokulturní kontext Ameriky tehdejší doby. Jedním z cílů této práce bude tento kontext popsat a zároveň se zaměřit i na ostatní díla tohoto autora, která budou nazírána touto optikou tj. s ohledem na postmodernismus, grotesku a subverzi
|
|
Po stopách reálného
Pustina, Petr ; ŠERÝ, Ladislav (vedoucí práce) ; DVOŘÁK, Tomáš (oponent)
Bakalářská práce Po stopách reálného - tautologická halucinace a technické obrazy se zabývá vztahem technického obrazu a skutečnosti. Fotografie je obvykle chápána jako věrné zobrazení světa před objektivem. Tato práce skrze teorie Jeana Baudrillarda a Viléma Flussera poukazuje naopak na to, že fotografie není otiskem světa a je znakovým systémem, který neodkazuje ke světu kolem nás, nýbrž jen k jiným reprezenčním modelům, které jí předcházeli.
|
|
Koncepce umění v díle Pieta Mondriana
Fořtová, Tereza ; Ševčík, Miloš (vedoucí práce) ; Stejskal, Jakub (oponent)
Piet Mondrian, jeden z nejznámějších představitelů moderního abstraktního umění, se vedle umělecké tvorby soustavně věnoval i psaní teoretických textů. Ve svých úvahách se zdaleka nezabýval pouze obhajobou své malby ani programovým prohlášením konkrétního uměleckého směru. V textech můžeme nalézt obecnější esteticko-filozofické reflexe o umění, vývoji světa či postavení člověka v moderní společnosti. Tato práce představuje ucelenou Mondrianovu koncepci umění z hlediska estetiky a filozofie umění. Dotýká se takových témat jako například podstata a funkce umění, jeho prostředky, role umělce či význam umění ve vztahu ke společnosti a jejímu vývoji. Práce se také zaměřuje na východiska a ovlivnění Mondrianovy teorie. Předkládá rovněž názory některých dalších soudobých avantgardních hnutí, jimiž se částečně inspiroval a jež dohromady s jeho koncepcí umění tvoří jakýsi kontext uměleckého prostředí první poloviny dvacátého století. Práce vychází z původních textů autora, které ve většině případů doposud nebyly přeloženy do češtiny.
|
| |